Un nou paradigma comunicatiu: del concepte clàssic a l'estratègia global

El concepte clàssic de comunicació es basa en donar a conèixer un producte des de diferents estratègies marcadament diferenciades: amb publicitat; informativament a través dels mitjans de comunicació; impulsant les relacions públiques, i a través de campanyes de màrqueting. Internet, les eines 2.0 les xarxes socials han deixat enrere aquest plantejament. Avui, la comunicació ha de pensar-se com una estratègia global en la que tot està relacionat amb tot: saturació d'informació, multiplicitat de canals, nous agents comunicatius.

Les possibilitats digitals han impulsat un canvi cap al que alguns denominen: “la democratització de la informació”. Per un costat, internet com a “contenidor” d'informació sembla que tingui una capacitat infinita. Per altre costat, el treball professional del periodista sembla que el pugui fer qualsevol persona. I no és així. Per exemple, per publicar en format post només cal voler-ho fer i tenir unes petites nocions per penjar informació. A més, les xarxes socials han facilitat molt la capacitat de divulgació. La font de la notícia juga un paper molt important en tot això. Perquè fins ara accedíem a la informació mitjançant els mitjans de comunicació. Teníem la garantia de professionalitat perquè al darrera hi havia un bon equip de periodistes. Avui a la xarxa tot hi cap. I el criteri a la cerca d'informació és més important que mai. Informar-se a internet a través de plataformes periodístiques és el que ofereix més garanties i confiança.

Davant d'això, les empreses ja no poden continuar pensant la comunicació amb el concepte clàssic. Han d'organitzar-se, inclòs més que abans. Els estudis de mercat, la segmentació i el pla de comunicació continuen sent els pilars per fer una bona estratègia. Aquesta és la recepta per aconseguir eficàcia amb un alt nivell de retorn.

 

 

BLOG
CAT
CAST
Blog
Xarxes socials
Trajectòria
Publicacions