CAT
CAST
Blog
Xarxes socials
Trajectòria
Publicacions

Noves tecnologies a l'aula: el camí cap a una nova manera d'ensenyar

Les noves tecnologies han arribat a l'aula amb la instal·lació d'ordinadors. El llibre de text està immers en un procés de transformació electrònica. Ara, els estudiants aprenen la lliçó a partir de documents virtuals. La realitat és que s'està digitalitzant el contingut. Què significa això?

La informàtica impera en gairebé tots els terrenys. Tots estan fent un esforç d'adaptació. L'educació també ho està fent: s'ha normalitzat l'ús dels ordinadors entre els estudiants, les editorials han adaptat el material de text, entra d'altres accions. És un pas molt important, però, serà suficient? Sembla que la transformació acaba de començar i això només és una primera etapa. És com el moment en què un alumne es prepara l'estoig per anar al col·legi.

En aquests moments i en general, tant professors com estudiants utilitzen material electrònic. Consisteix en un llibre de text tradicional en format digital. Això té grans avantatges logístics: físicament no ocupa espai, no pesa, etc. També permet utilitzar un gran nombre d'imatges, vídeos i enllaços a pàgines penjades a internet. Tot permet ampliar informació fàcilment. A més, es pot treballar en grup a través d'intranet o inclòs utilitzar eines cloud computin per compartir coses.

Avui dia, els nens ja no neixen amb un pa sota el braç. Porten un ordinador. L'esforç més gran ha hagut de fer-lo el professorat. Ha hagut d'aprendre el funcionament d'aquestes eines, utilitzar-les i familiaritzar-s'hi. Els autors han completat la informació dels llibres a partir de materials electrònics a l'abast. Es podria dir que l'arribada de les noves tecnologies a l'aula és un fet. Ha servit principalment per a millorar l'accés a la informació i fer-ho més còmodament.

Les noves tecnologies han tramat un nou paradigma educatiu. La relació entre professors, estudiants i autors ha canviat. El llenguatge com a vehicle de comunicació també ha de fer-ho i és una assignatura pendent. Enmig d'aquest procés de canvi han sorgit algunes iniciatives que podrien obrir camí cap a aquesta nova manera d'expressar-se. Una de elles és la idea webquest, que consisteix en un conjunt de plataformes educatives que es caracteritzen per acompanyar l'aprenentatge d'una unitat a través d'internet, de manera transversal i en grup.

La webquest és una aposta pel doctere delectare. Consisteix en abordar una assignatura amb una visió complexa de la qüestió. És a dir, planteja un tema i activa totes les disciplines necessàries per treballar-lo: comprensió lectora, matemàtiques, investigació, expressió oral, art, escriptura, etc. M'atreviria a dir que el plantejament d'aquesta idea es troba en un punt equidistant entre el llibre de text, la gimcana i el joc. Es fomenta el treball en grup, la interacció i l'esperit emprenedor. La base del projecte es planteja un aprenentatge proactiu en el que els adolescents estiguin més a prop del concepte d'estudiant que del d'alumne. Aquesta nova manera de funcionar podria donar lloc a un nou gènere comunicatiu?

Les webquest estan a l'abast de tots. Es poden utilitzar i es poden crear de forma senzilla. Inclòs google ha posat un portal a disposició dels usuaris per a normalitzar-ne l'ús. Però, qualsevol pot fer una webquest? Totes són vàlides? La resposta és no. És molt important conèixer l'autor o la plataforma que la ha impulsat. En aquest aspecte el paper de les editorials és fonamental. Perquè és un segell que garanteix tant la qualitat documental, d'autoria, com d'edició, etc. I per moltes coses més. L'arribada de les noves tecnologies a l'aula està aportant noves maneres d'aprendre. Estudiants, professors i editorials tenen la responsabilitat d'acompanyar aquest canvi. Que ha de superar l'ús de llibres de text digitalitzats i fer un pas endavant cap a noves maneres d'aprendre.

 

 

BLOG